Ce reprezintă o practică bună?

O “bună practică” poate fi definită:

O bună practică este o experiență în legătură cu care există dovezi că funcţionează bine şi că produce rezultate bune, ceea ce o recomandă ca model.

Criteriile de identificare a bunelor practici

Următorul set de criterii a stat la baza identificării bunelor practici privind participarea comunităţii, familiei/ a părinţilor la parteneriatul educativ cu şcoala (adaptat după Hancock, J. 2003.  Scaling-up for increased impact of development practice: Issues and options in support of the implementation of the World Bank's Rural Strategy. Rural Strategy  Working Paper, World Bank, Washington D.C.). Cele șapte criterii sunt utilizate ca o listă de control pentru bune practici:  

 

Eficiența și succesul înregistrat:
 Practica se dovedește a fi relevantă și cea mai eficientă cale de a atinge un obiectiv specific. Aceasta a fost adoptată cu succes și s-au înregistrat a avut efecte positive asupra persoanelor și comunităților.

  Sustenabilitate socială, de mediu și economică:
Practica răspunde nevoilor esențiale în special ale persoanelor și comunităților defavorizate, fără a amenința capacitatea acestora de a răspunde nevoilor lor viitoare.  

   Respectarea nevoilor de gen:
Practica are în vedere implicarea și respectarea genurilor și contribuie la îmbunătățirea calității vieții tuturor persoanelor.

  Fezabilă tehnic:
Practica este ușor de învățat și de aplicat din punct de vedere tehnic. 

  Este participativă:
Abordarea participativă este esențială pentru asumarea de către fiecare a deciziilor și acțiunilor.

  Poate fi replicată și adaptată:
Practica are potențial de replicare și adaptare la obiective similare, în diferite situații.

  Reduce riscurile în situații de criză:
Practica își aduce contribuția la o bună gestionare a situațiilor de criză și la dezvoltarea rezilienței.

Descrierea bunelor practici

Titlul

Bune practici privind dezvoltarea setului de indicatori ai stării de bine în școală (Noua Zeelandă)

Tipul documentului                                                                                                                         

Fisă de informații

Cui se adresează?

Acest instrument este destinat în special profesorilor, managerilor și specialiștilor din sistemul educațional școlar, dar și părinților sau membrilor comunității interesați de crearea unui mediu de învățare suportiv, adecvat, flexibil, incluziv.

Obiectivul documentului

Aceast instrument descrie rezultatele așteptate pentru asigurarea/ creșterea stării de bine a elevilor în școală, aspect corelat cu incluziunea în educație.

Starea de bine este vitală pentru succesul elevilor. Aceasta este premisa care a stat la baza elaborării proiectul de indicatori de evaluare pentru starea de bine elevilor.

Indicatorii din acest document au fost elaborați pornind de la dovezi de cercetare și evaluare și descriu o imagine clară și concisă a practicilor școlare care promovează și răspund în mod eficient stării de bine a elevilor. În centrul acestor practici se află elevi diferiți, punctele lor forte, interesele și potențialul lor de a avea succes.

Acești indicatori servesc ca instrument pentru a ajuta școlile să îmbunătățească și să răspundă nevoilor privind starea de bine elevilor, dar sunt mai mult decât atât. Indicatorii oferă o provocare și o oportunitate pentru toate școlile din Noua Zeelandă să examineze starea de bine elevilor lor și să lucreze pentru a răspunde nevoilor pe care le identifică.

Relevanța locală/ geografică

În anul 2012, premierul Noii Zeelande a lansat un proiect pentru promovarea sănătății mintale la tineri. Proiectul includea un pachet de 22 de inițiative care se adresau tinerilor cu vârste cuprinse între 12-19 ani cu sau în risc de a dezvolta probleme de sănătate mintală ușoară până la moderată.

Indicatorii au fost dezvoltați în consultare cu profesioniștii din domeniul sănătății, copii și adolescenți, părinți, școli și sectorul educației în sens larg. Chiar dacă elaborarea lor a avut în vedere specificul geografic și cultural, acest set de indicatori sunt de interes pentru alte spații geografice deoarece se bazează pe dovezi.

Introducere

Starea de bine este vitală pentru succesul elevilor. Aceasta este premisa care a stat la baza elaborării proiectul de indicatori de evaluare pentru starea de bine elevilor.

Mandatul acestei lucrări apare în normele profesionale din Noua Zeelandă cu referire la starea de bine, respectiv Codul deontologic al profesorilorStandardele de acreditare profesională a profesorilorGhidul administrației naționale , Convenția Națiunilor Unite privind drepturile copilului și Proiectul de lege al copiilor vulnerabili. Ca atare, starea de bine elevilor nu este doar o obligație etică și morală pentru profesori, manageri și toți cei inplicați, ci și o responsabilitate legală.

Actori și părțile interesate

Aceste informații ar putea fi folosite într-o varietate de moduri de către profesioniști, în special profesori, terapeuți, familie și manageri, pentru a sprijini adecvat și optim învățarea, dezvoltarea și integrarea fiecărui copil. 

Prezentarea modelului

Cadrul indicatorilor privind starea de bine a elevilor a fost organizat în trei părți interrelaționate și interdependente. Acestea sunt cultura stării de bine; învățare, predare și curriculum; sisteme, oameni și inițiative.

Fiecare parte din Cadrul indicatorilor privind starea de bine este descris mai jos:

Cultura stării de bine: valori și practică descrie valorile exprimate, aspirațiile școlii și obiectivele declarate pentru stare de bine a elevilor. Aceste „valori în acțiune” stau la baza tuturor interacțiunilor (intervenții, strategii, activități, relații, planificare și practici) și ajută elevii să obțină rezultatele dorite în planul stării de bine.

Învățare, predare și curriculum descrie o interacțiune dinamică între elev, curriculum și practici didactice eficiente. Când această dinamică este susținută de o cultură a stării de bine, de un leadership puternic al parteneriatelor, al proceselor de îmbunătățire și al sistemelor eficiente, atunci elevii își pot realiza potențialul și pot experimenta o gamă largă de succese.

Sisteme, oameni și inițiative descrie activitățile, practicile, acțiunile și procesele necesare pentru toți elevii, în special pentru elevii vulnerabili care necesită sprijin deliberat și țintit. Îmbunătățirea stării de bine elevilor este o responsabilitate împărtășită și necesită acces la expertiză în școală și prin parteneriate cu comunitatea și serviciile de asistență relevante. Dezvoltarea expertizei și colaborarea permit identificarea nevoilor elevilor și oferă o bază pentru intervenții timpurii.

În cadrul fiecăreia dintre aceste părți, funcționează domeniile de reacție în planurile: conducere, parteneriate și îmbunătățire. Aceste domenii sunt suporturi fundamentale pentru stare de bine.

Figura 1: Cadrul indicatorilor de stare de bine

k ianuarie2020

Tabelul care prezintă cadrul indicatorilor de bunăstare - inclusiv leadership, parteneriate

Leadership-ul pentru starea de bine trebuie să fie o responsabilitate împărtășită în întreaga școală, cu un accent puternic pe perspectivele, implicarea și activitățile de conducere ale elevilor care contribuie direct la propria lor stare de bine.

Parteneriatelecu elevi, părinți, comunitate și personalul școlii oferă oportunități pentru o implicare mai mare în promovarea stării de bine și să sprijinirea includerii diverselor perspective în procesele de luare a deciziilor care se concentrează pe starea de bine a elevilor.

Îmbunătățirea și capacitatea de reacție implică procese solide care investighează sistematic eficacitatea politicilor, programelor și practicilor privind starea de bine a elevilor. Aceste două procese contribuie la luarea deciziilor și stabilirea obiectivelor pentru a îmbunătăți calitatea și capacitatea de reacție a acțiunilor menite să sporească starea de bine a elevilor.

CULTURA STĂRII DE BINE: VALORI ȘI PRACTICI

Indicatori de evaluare

VALORI EXPRIMATE

Valorile exprimate sunt aspirațiile școlii și obiectivele privind starea de bine declarate.

Valorile sunt motoare sau puncte de pornire pentru dezvoltarea unei culturi a stării de bine.

  • Valorile școlii sunt în concordanță cu rezultatele așteptate  pentru starea de bine elevilor.
  • Valorile școlii reflectă punctele forte și potențialul elevilor, profesorilor, părinților.
  • Valorile școlii recunosc diversitatea din școală, de exemplu, diferite religii, spiritualitate, etnii, orientare sexuală și identitate de gen.
  • Valorile școlare sunt reflectate:

-          în planificare strategică, obiective și ținte

-          în fundamentele sistemelor din școală, de exemplu, orientare și consiliere, tranziții și activități remediale

-          în fundamentele politicilor scolii, procedurilor și dezvoltării de noi inițiative

-          în buletine informative, adunări, site-uri website, social media, etc

-          în mediul fizic, de exemplu, semnalizare la clasă.

VALORI ÎN ACȚIUNE

Modul în care se desfășoară lucrurile: toate interacțiunile (intervenții, strategii, activități, relații, planificare și practici) sunt susținute de cultura și valorile școlii.

  • Toți elevii se dezvoltă în concordanță cu rezultatele dorite pentru starea de bine elevilor.
  • Tot personalul se arată angajat în promovarea stării de bine elevilor.
  • Părinții și vizitatorii școlii observă valori care promovează starea de bine în acțiune, de exemplu, în interacțiunile dintre personal și elevi.
  • Valorile privind starea de bine sunt vizibile în parteneriate, programa școlară și operațiunile școlii și sunt evidente în:

-          leadership, resurse și responsabilități ale personalului

-          priorități și predare curriculară

-          procese și sisteme de consiliere

-          relații și sărbători

-          învățare și dezvoltare profesională.

  • Există un nivel ridicat de incluziune social; de exemplu, toți elevii sunt susținuți activ de colegii lor. 
  • Mediul fizic sprijină starea de bine elevilor; de exemplu, în proiectarea și amenajarea zonelor de socializare ale elevilor, săli de consigliere etc.

CONDUCERE

Elevi, directori, alți manageri superiori,  lideri ai profesorilor etc.

  • Liderii reprezintă modele în angajamentul lor etic pentru stare de bine.
  • Liderii stabilesc obiective și așteptări clare care asigură medii organizate, bine aliniate, coordonate și de susținere pentru starea de bine elevilor.
  • Elevii își îmbunătățesc activ starea de bine a lor și a celorlalți prin contribuțiile lor la consiliul elevilor, mentoratul de la egal la egal și oportunitățile de șef de casă etc.
  • Tuturor celor din personal li se oferă un mandat clar pentru îmbunătățirea stării de bine a elevilor și li se oferă resursele și instruirea pentru susținerea acestei activități.

PARTENERIATE

  • Managerii și profesorii lucrează în parteneriat cu elevii, părinții, agențiile comunitare și externe pentru a promova starea de bine a elevilor.
  • Elevii contribuie activ la planificarea, implementarea și revizuirea inițiativelor privind starea de bine.
  • Profesorii colaborează pentru a îmbunătăți starea de bine elevilor, de exemplu, prin căutarea și schimbul de cunoștințe despre ceea ce funcționează pentru elevii individuali.

ÎMBUNĂTĂȚI-REA ȘI RĂSPONSA-BILIZAREA
Gama de procese complete de analiză și perfecționare din întreaga școală

  • Cultura analizei și îmbunătățirii școlii se bazează pe o serie de surse de date, este receptivă și funcționează la diferite niveluri în întreaga școală (nu se limitează la un proces formal de revizuire).
  • Datele care conturează o imagine a stării de bine elevilor sunt bine utilizate.
  • Tot personalul se angajează în procese de analiză și perfecționare pentru a identifica, a prioritiza și a răspunde stării de bine a elevilor.
  • Managerii și profesorii examinează inițiativele privind stare de bine și le modifică, după caz, pentru a îmbunătăți starea de bine.

ÎNVĂȚARE, PREDARE ȘI CURRICULUM

Indicatori de evaluare

STAREA DE BINE, CURRICULUM-UL ȘI ELEVUL

  • Tot personalul asumă un accent pe starea de bine elevilor, alături de un accentul pe realizările/ succesul elevilor.
  • Relațiile pozitive, de încredere și corecte dintre elev și profesor se află la baza acțiunilor profesorilor care construiesc cunoștințele holistice la elevi și răspund nevoilor privind starea de bine a elevilor.
  • Elevii își conștientizează și își folosesc punctele forte, interesele și cunoștințele prealabile în curriculum, inclusiv limba, cultura și identitatea lor.
  • Elevii se angajează în proiectarea propriilor activități de învățare, de exemplu: învățare în echipă - sarcini de rezolvare a problemelor, proiectarea propriilor experimente, proiecte.
  • Elevii dobândesc competențe sociale și emoționale - acestea includ răspunsul la emoțiile celorlalți, cooperarea, căutarea ajutorului la nevoie și intervenția adecvată.
  • Profesorii din întreaga școală se implică în elaborarea de planuri individuale de educație pentru a sprijini starea de bine și învățarea tuturor elevilor vulnerabili.
  • Profesorii folosesc conceptele și seturile de obiective din programa de sănătate și educație fizică  în implementarea curriculumului general (toți profesorii sunt profesori de sănătate).
  • Practicile cadrelor didactice sunt în concordanță cu modelele de predare eficientă, așa cum sunt prezentate în Indicatorii educației ERO pentru evaluările școlare și Profilul didactic efectiv (Bishop & Berryman, 2009).

CONDUCERE

Elevi, directori, alți manageri superiori,  lideri ai profesorilor etc.

  • Liderii iau decizii curriculare informate în baza rezultatelor dorite de școală pentru starea de bine elevilor.
  • Liderii oferă orientări clare la nivelul întregii școli cu privire la modul de integrare a aspectelor privind stare de bine în curriculum.
  • Liniile directoare pentru școală în privința implementării strategiilor, intervențiilor și programelor pentru promovarea stării de bine permit profesorilor să practice o autonomie bazată pe nevoile elevilor lor.

PARTENERIATE

  • Profesorii dezvoltă și pun în valoare elevii printr-o serie de relații receptive, reciproce în școală, cu părinții și comunitatea mai largă.
  • Părinții beneficiază de parteneriate cu profesorii care susțin starea de bine elevilor, de exemplu, părinții și profesorii au strategii comune pentru susținerea stării de bine și învățării elevilor:

-          Profesorii informează părinții despre problemele care afectează starea de bine și învățarea elevilor.

-          Părinții informează profesorii despre probleme care ar putea afecta starea de bine și învățarea elevilor.

  • Profesorii sunt parteneri cu părinții prin metode de comunicare formale și informale.
  • Managerii și profesorii se consultă cu comunitatea pentru a decide cu privire la prioritățile curriculum-ului.

ÎMBUNĂTĂȚI-REA ȘI RĂSPONSA-BILIZAREA
Gama de procese complete de analiză și perfecționare din întreaga școală

  • Managerii și profesorii sunt angajați într-un proces de analiză care îmbunătățește implementarea curriculumului lor pentru a reflecta starea de bine a elevilor.
  • Prioritățile curriculumului sunt revizuite în funcție de contribuția lor la starea de bine a elevilor.
  • Profesorii examinează în mod regulat cât de eficiente și relevante sunt practicile lor de predare în sprijinirea stării de bine a elevilor.
  • Procesele de analiză și perfecționare implică perspectivele elevilor.
  • Profesorii documentează impactul și eficacitatea strategiilor de îmbunătățire a stării de bine a elevilor ca o formă de dovezi pentru a ajuta la luarea deciziilor în viitor.

SISTEME, OAMENI ȘI INIȚIATIVE

Indicatori de evaluare

SPRIJINIREA ȘCOLII ȘI A STĂRII DE BINE INDIVIDUALE

Proactiv și receptiv

  • Toți elevii au acces la consiliere și sprijin la școală. Nu există bariere pentru persoanele fizice și grupurile de elevi care accesează servii de sprijin.
  • Toți elevii au mai multe relații pozitive de încredere cu adulți la școală.
  • Toți managerii și profesorii respect etica profesională.
  • Școlile au procese și proceduri bine definite pentru a face față experiențelor traumatice din comunitatea școlară.
  • Strategiile, planurile și acțiunile recunosc necesitatea creșterii expertizei pentru starea de bine a elevilor la școală.
  • Procedurile de schimb de informații între manageri, elevi, profesori, personal de sprijin, părinți și agenții externe sunt clare.
  • Adulți importanți sunt identificați în cercul fiecărui elev: 

-          Adulții importanți cresc potențialul elevilor

-          Adulți importanți sunt incluși în luarea deciziilor cu privire la starea de bine a elevilor.

  • Toți liderii și profesorii au abilități de a sprijini în mod eficient starea de bine a elevilor, inclusiv abilitățile de:

-          identificarea elevilor în dificultate și vulnerabili, cu sprijinul consilierilor

-          contribuie la dezvoltarea strategiilor de îmbunătățire a stării de bine a elevilor

-          monitorizează rezultatele strategiilor și acțiunilor de îmbunătățire a stării de bine a elevilor

-          să lucreze etic și responsabil cu informații care riscă siguranța elevilor

-          face trimiteri adecvate și în timp util consilierilor de orientare școlară și agențiilor externe.

  • Deciziile de îmbunătățire a stării de bine a elevilor luate de manageri, profesori și personalul de suport sunt susținute de consilieri de orientare și respectă Orientările privind bunele practici, cum ar fi Orientările anti-bullying ale Ministerului Educației și Prevenirea și Răspunsul la Suicid: kit de resurse pentru școli.

CONDUCERE

Elevi, directori, alți manageri superiori,  lideri ai profesorilor etc.

  • Managerii implementează inițiative pentru starea de bine eficiente și bazate pe cercetare și dovezi.
  • Managerii definesc clar sfera rolurilor și responsabilităților personalului în promovarea stării de bine a elevilor.
  • Managerii includ responsabilitatea personalului pentru starea de bine a elevilor în procesele de evaluare.
  • Administratorii documentează clar prioritățile privind starea de bine și modul în care acestea vor fi îndeplinite.
  • Elevii conduc la schimbări care îmbunătățesc starea de bine, de exemplu, identificând ceea ce au nevoie pentru a-și îmbunătăți propria stare de bine la școală.
  • Managerii alocă resurse pentru a răspunde nevoilor elevilor vulnerabili.
  • Managerii stabilesc un nivel ridicat de coordonare între procesele de sprijin și curriculum.
  • Managerii primesc periodic actualizări despre rezultatele, acțiunile și deciziile luate cu privire la starea de bine a elevilor.
  • Managerii participă la și promovează activități la nivel școlar pentru starea de bine a elevilor.
  • Practicile de recrutare a personalului sunt în concordanță cu normele. 
    • Sunt urmate liniile directoare privind procesul de conduită și de competență .

PARTENERIATE

  • Memorandum-urile de parteneriat între școală și agențiile externe susțin rezultatele dorite pentru starea de bine a elevilor.
  • Personalul școlii lucrează în colaborare cu elevii, părinții și agențiile externe pentru a susține rezultatele dorite pentru starea de bine a elevilor.
  • Tot personalul este la curent cu căile de sesizare/ semnalizare din comunitate.
  • Profesioniștii din domeniul sănătății se implică și participă la planurile individuale de educație ale elevilor / la întâlniri multidisciplinare pentru a crește aspirațiile și obiectivele elevilor și pentru a oferi personalului strategii pentru a sprijini starea de bine a elevilor.
  • Parteneriate cu cadrele didactice - resursă: învățare și comportament, lucrători tineri, asistenți sociali, mentori Check and Connect, consilieri de orientare școlară, copii, tineret și familie (CYF), poliție și servicii de sănătate mintală pentru copii și adolescenți (CAMHS) sunt bine stabilite și sprijină școala în direcționarea cazurilor și urmărire eficientă.

ÎMBUNĂTĂ-ȚIREA ȘI RĂSPONSA-BILIZAREA
Gama de procese complete de analiză și perfecționare din întreaga școală

  • Școlile folosesc mai multe surse de dovezi pentru a afla atât starea de bine individuală a elevilor, cât și starea de bine școlară generală, inclusiv utilizând: procese verbale de întâlnire a echipei multidisciplinare, date despre rezultate, date privind prezența, absenteismul și excluderea, note de observație etc.
  • Procesele de analiză și îmbunătățire folosesc ceea ce se știe despre starea de binea elevilor pentru a identifica elevii vulnerabili și zonele de îmbunătățire, inclusiv accesul elevilor la îndrumare și sprijin la școală.
  • Nevoile identificate sunt domenii de acțiune în documentele școlare, inclusiv planuri strategice și planuri de acțiune.
  • Procesele de solicitare și perfecționare includ perspective ale elevilor, părinților, comunității, personalului și agențiilor externe.

 

Factorii care asigură succesul

Responsabilitatea etică a cadrelor didactice, a managerilor și a administratorilor este să ia în considerare, să promoveze, să echilibreze și să răspundă tuturor nevoilor elevului, inclusiv celor fizice, sociale, emoționale, academice și spirituale. Aceste considerente necesită asumare clară și acțiune deliberată în toate domeniile curriculumului, de la prioritățile strategice până la practicile didactice. Pentru a maximiza rolul pe care școlile îl au în promovarea și intervențiile privind starea de bine a elevilor, sistemul de învățământ, oamenii și practicile au nevoie de un nivel ridicat de coordonare și coeziune la nivel școlar.

Parteneriatele sunt vitale în sprijinul școlilor pentru starea de bine elevilor. Parteneriatele cu elevii, părinții lor și comunitatea largă, inclusiv cu serviciile de sănătate publică și serviciile sociale, au potențialul de a găsi soluții pentru îmbunătățirea activă a stării de bine a tuturor elevilor.

Validarea în practică

Indicatorii din acest document au fost elaborați pornind de la dovezi de cercetare și evaluare și descriu o imagine clară și concisă a practicilor școlare care promovează și răspund în mod eficient stării de bine a elevilor. În centrul acestor practici se află elevi diferiți, punctele lor forte, interesele și potențialul lor de a avea succes.

În sprijinul proiectului, Educational Office Review (ERO) a realizat un proiect de evaluare pentru a ajuta școlile să promoveze și să răspundă nevoilor de cresșterea a starii de bine a elevilor. Evaluarea a fost realizată în trei etape. Prima etapă presupune elaborarea unui set de indicatori de evaluare pentru bunăstarea elevilor. A doua etapă implică o evaluare națională a modului în care școlile promovează bunăstarea elevilor în școlile primare și secundare. A treia etapă a proiectului implica o evaluare națională a bunelor practici.

Indicatorii prezentați în documentul de mai jos au trecut cele trei etape, fiind revăzuți (2017) în urma finalizării rapoartelor naționale de evaluare și bune practice.

Concluzie

Starea de bine a elevilor este vitală pentru succesul acestora și este puternic legată de învățare. Cercetările din Noua Zeelandă și cele pe plan internațional arată că mulți factori școlari influențează succesul elevilor. Deși nu există o măsură unică pentru starea de bine, factorii care contribuie la aceasta sunt interrelaționati și interdependenti. De exemplu, sentimentul de realizare și succes al unui elev este îmbunătățit atunci când se simte în siguranță la școală. Acest lucru, la rândul său, le crește încrederea pentru a încerca noi provocări, consolidându-le reziliența.

Resurse

https://www.ero.govt.nz/publications/wellbeing-for-success-draft-evaluation-indicators-for-student-wellbeing/