Bază de date online cu resurse educaționale pentru susținerea educației incluzive de calitate

INTRODUCERE

Reprezentarea socială a unei profesii, un statut ridicat, recunoaşterea importanţei ei de către alte categorii profesionale, depind atât de nivelul de calificare a celor care o practică, de competenţa şi profesionalismul lor, cât şi de motivaţia acestora. Profesia didactică se încadrează cu succes în această regulă generală.

Pentru a ajunge la rezultate remarcabile, educabililor trebuie să li se asigure un corp profesoral bine pregătit şi motivat. Nicio reformă a educaţiei nu se poate realiza dacă se ignoră importanţa pregătirii teoretice şi practice specifice profesiei didactice. Tocmai de aceea este important să se sublinieze necesitatea unei permanente creşteri a calităţii în proiectarea şi punerea în practică a programelor de formare a cadrelor didactice în toate sistemele de învăţământ.

1. Funcţii generale ale formării continue:

a) perfecţionareaşi înnoirea practicilor profesionale prin “actualizarea cunoştinţelorînsuşite în timpul formării iniţiale”;

b) completarea formării iniţiale, inclusiv prin schimbarea eventuală a orientării profesionale, cu noi competenţe certificate prin diplome.

Perfecţionarea cadrelor didactice reprezintă o activitate cu conţinut pedagogic şi social proiectată, realizată şi dezvoltată în cadrul sistemului de învăţământ, cu funcţie managerială de reglare-autoreglare continuă a procesului de învăţământ, la toate nivelurile sale de referinţă (funcţional – structural - operaţional).

Obiectivele activităţii de perfecţionare a cadrelor didactice pot fi definite la nivel general şi specific, fiind exprimate în termeni de formare continuă, domeniu în care există un anumit consens în cadrul sistemelor de învăţământ din ţările dezvoltate.